Hakkında
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakülte bünyesinde 04.09.2007 tarihinde açılan Ebelik Bölümü 21.09.2009 yılında lisans düzeyinde ebelik eğitimi vermeye başlamıştır. 2019 yılından itibaren fakülte bünyesinde eğitim vermeye devam etmektedir.
Bölümümüz tanıtım videosunu izlemek için tıklayınız.
PROGRAMIN AMACI
Ebelik mesleğinin kuramsal, uygulamalı bilgi ve becerisine sahip çağdaş ebeler yetiştirmek,
yenilik ve değişime açık, kültüre duyarlı, eleştirel düşünen, etik ilkeler doğrultusunda ekip üyesi sorumluluğunda yenidoğan, kadın, aile ve toplum sağlığının korunmasını ve geliştirilmesini sağlamak, mesleki görev ve sorumluklarını multidisipliner bilinçle ve toplumsal sorumluluk farkındalığıyla yönetmelik ve mevzuata göre yerine getirmek.
MİSYONUMUZ (AMACIMIZ)
Millî ve evrensel değerleri benimsemiş, çağın gerektirdiği teknik ve insani becerilere sahip nitelikli insan yetiştirmek; paydaşlarla işbirliği ve sürekli iyileştirmeyi esas alarak yürüttüğü araştırmalar ve geliştirdiği kalite sistemleri ile bölgenin ve ülkenin kalkınmasına katkı sağlamaktır.
VİZYONUMUZ
Sürekli iyileştirme ve paydaş memnuniyetini esas alan, bölgesel kalkınma ve ihtisaslaşmayı önceleyen, ulusal ve uluslararası düzeyde araştırmalar yürüten, nitelikli öğrencilerin tercih ettiği, geliştirdiği eğitim ve kalite yönetim sistemleri ile model alınan bir üniversite olmak.
PROGRAM DİLİ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü programın eğitim dili Türkçe'dir.
KABUL VE KAYIT KOŞULLARI
Adaylar, ÖSYM tarafından belirlenen SAYISAL puan türünden yeterli puan alma koşuluyla programa kayıt yaptırabilmektedir.
ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI
Programa yatay ve dikey geçiş ile gelen öğrenciler, daha önce alıkları ön lisans ve lisans derslerinden başarılı olduklarından Yönetim Kurulu kararı ile muaf tutulabileceklerdir.
MEZUNİYET ŞARTLARI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi öğrencileri uygulamalar dahil olmak üzere bütün derslerden başarılı olmalıdırlar ve en az 240 AKTS kredisi sağlamalıdırlar. Ayrıca Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Mesleki Uygulama Yönergesinde belirtilen mezuniyet koşullarını yerine getirmelidirler.
- En az 100 doğum öncesi muayeneyi de içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapması,
- En az 40 gebe kadının gebelik takibini ve bakımınıyapması,
- En az 40 doğumu kendisinin yapması (Doğum yapan kadın sayısı eksikliği nedeniyle bu sayıya ulaşılamıyorsa, bu sayı öğrencinin 20 tane daha doğuma yardım etmesi koşulu ile 30’a indirilebilir.),
- Makat doğuma aktif olarak katılması (Makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyonyapılarak çalışılmalıdır.),
- Epizyotomi uygulamasıve dikiş tekniklerini öğrenmesi (Bu, teorik bilgi verme ve klinik pratiği içerir. Dikiş pratiği, epizyotomisonrası veya basit perianal yırtılmalara dikiş atılmasını içerir. Gerekirse bu durum simülasyon şeklinde yapılabilir.)
- Gebelik, doğum ya da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadını izlemesi ve bakımyapması,
- En az 100 lohusayıve sağlıklı yeni doğan bebeği izlemesi ve bakımını yapması (muayene dahil),
- Özel bakım gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler dahil olmak üzere; yeni doğan bebek gözlemini ve bakımını yapması,
- Jinekolojik ve obstetrikpatolojisi olan kadınların bakımını yapması,
- Tıbbi ve cerrahi bakımın içinde yer alması (Bu, teorik eğitim ve klinik uygulamayı içermelidir.), gerekmektedir.
( KAEÜ Eğitim- Öğretim ve Sınav Yönetmeliği; SBF Mesleki Uygulama Yönergesi)
ALINACAK DERECE
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Ebelik alanında lisans derecesi almaya hak kazanmaktadırlar.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ESASLARI
Öğrenciler Ahi Evran Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereğince her ders için vize, final ve gereken durumlarda bütünleme sınavına tabi tutulmaktadır.
İŞ OLANAKLARI
- Sağlık Bakanlığı hastanelerinde,
- Üniversite hastanelerinde,
- Aile Sağlığı Merkezleri’nde ve sağlık evlerinde,
- Ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezlerinde,
- Özel hastanelerde ve polikliniklerde çalışabilirler,
- Ayrıca üniversitelerde akademik kariyer yapabilirler.
PROGRAM PROFİLİ
Ebelik Lisans Programı (Bologna Süreci ve Yükseköğretim yeterlilik Çerçevesi kapsamında Birinci Aşama, Türk Yükseköğretim Yeterliliklerinin 6. düzey), mezunlarına mesleki faaliyet alanlarına, araştırma alanlarına, ileri bilgi, beceri ve yeterlilikler gerektiren yüksek lisans ve doktora programlarına geçiş için yeterlilik kazandıran akademik bir programdır. "Eğitimde uluslararası standart Sınıflandırma (ISCED) 2011" ve “Türk Yükseköğretim Yeterlilikleri (TYYÇ) " programına göre sınıflandırmalar ve kod aşağıda verilmiştir:
- ISCED Eğitim kodu: 72-sağlık
- ISCED Program yeterlilik seviyesi: 6, Kategori (Profil): 64, alt kategori: 645-akademik odaklı Lisans Derecesi
- Türk Yüksek Öğrenim nitelikleri (TYYÇ) temel kod: 72-sağlık
Türk Yükseköğretim Yeterlilikleri (TYYÇ) yeterlilik türü (profil): akademik odaklı Lisans Derecesi "seviye 6"
Laboratuvarlarımız
1- TEMEL EĞİTİM LABORATUVARI
Temel eğitim laboratuvarı
, öğrencilerin mesleki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmeye yönelik eğitim ve vaka tartışmalarının yapıldığı bir ortam sağlamaktadır. Vaka tartışmaları için uygun oturma düzenine sahiptir.
Laboratuvarımızda;
- Hasta muayene masası,
- Hasta yatağı,
- Projeksiyon bulunmaktadır.
2- TEMEL İLKE VE BECERİ LABORATUVARI
Ebelik bölümünde temel ilke ve beceri laboratuvarında kurgulanmış hasta odasında eğitimler verilmektedir. Öğrenciler hastane uygulamasına çıkmadan önce bire bir maket üzerinde gerçek uygulamalar yapmaktadır. Bu laboratuvarda hasta bakım maketi, enjeksiyon maketleri, kataterizasyon maketi gibi gerekli malzemeler yer almaktadır. Temel İlke ve Beceri Laboratuvarı, öğrencilerin ebelik mesleği ile ilgili temel becerileri kazanmaları için gözlem ve uygulamalar ile desteklenmektedir.
Laboratuvarımızda;
- Hasta bakım maketi (üriner kateter, invaziv uygulamalar, nazogastrik sonda uygulama, kolostomi bakımı, lavman uygulaması, entübasyon vb.)
- Nazogastrik/Entübasyon maketi,
- İnsan vücudu maketi (iç organlar),
- Transparan intramüsküler maket
- İntravenöz kol maketi,
- İntradermal kol maketi,
- Hasta başı monitörü,
- Tansiyon aleti,
- Ateş ölçer,
- Glukometre,
- Tekerlekli sandalye,
- Kişisel koruyucu ekipmanlar (maske, önlük, bone vb.),
- Kişisel bakım ekipmanları (saç kurutma makinası, saç yıkama küveti, kurulama havluları vb.),
- Sıvı ve ilaç uygulama malzemeleri (intraket, serum, serum seti, örnek ilaçlar vb.),
Oksijen uygulama ekipmanları (oksijen tüpü ve maske çeşitleri vb.)
3- YENİDOĞAN VE BAKIM LABORATUVARI
Yenidoğan bakımı laboratuvarında yenidoğan bakım bebekleri ve riskli yenidoğan bebekleri ile yenidoğanın doğum sonrası ilk muayene ve bakımının yapılması, normal ve riskli yenidoğanın özellikleri, riskli yenidoğan kuvöz bakımının yapılması, yenidoğan resüsitasyonu ve yenidoğan ilaç uygulama ile ilgili olarak teorik ve uygulamalı bilgiler verilmekte ve öğrencilerin bu alanlardaki uygulama becerilerini geliştirmeleri sağlanmaktadır.
Laboratuvarımızda;
- Radyan ısıtıcı,
- Küvöz,
- Dijital yenidoğan tartısı,
- Fetüs gelişimini gösteren maketler,
- Yenidoğan resüsitasyon maketleri,
- Bebek bakım maketleri,
- Anomalili bebek,
- Yenidoğan bakım malzemeleri (havlu, puar, bebek banyo küveti vb.)
- İlgili görsel eğitim materyalleri bulunmaktadır.
4- DOĞUM LABORATUVARI
Doğum laboratuvarında öğrencilerin doğum becerilerinin geliştirilmesi amacıyla örnek vakalar üzerinden oluşturulan doğum senaryosu uygulamaları yapılmaktadır. Laboratuvarda ekip çalışması ve vaka yönetimi becerilerinin arttırılması amaçlanmaktadır. Normal doğumun her evresinde öğrencilerin uygulama yapması sağlanmaktadır.
Laboratuvarımızda;
- Doğum simülatörü,
- Jinekolojik muayene masası,
- Epizyotomi uygulama maketleri,
- Epizyotomi seti,
- El doppleri
- Fetöskop
- Kemik pelvis maketi
- Fetüs başı ile birlikte kemik pelvis maketi
- Servikal açıklık eğitim maketleri,
- İlgili görsel eğitim materyalleri bulunmaktadır.
5- ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI LABORATUVARI
Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması laboratuvarımız da ebelik bölümü öğrencilerinin kadın ve erkek üreme sistemlerini tanımaları, üreme sağlığı ile ilgili patolojik durumları tanıyabilmeleri ve örnek vakalar üzerinden oluşturulan senaryolarla bilgi ve becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Bu laboratuvarda aile planlamasına yönelik eğitim ve danışmanlık, teorik ve uygulamalı olarak verilmektedir.
Laboratuvarımızda;
- Jinekolojik muayene masası,
- Erkek dış üreme organı maketi,
- Erkek iç ve dış üreme organı kesitsel maketi,
- Kadın iç ve dış üreme organı kesitsel maketi,
- RIA takma modeli,
- RIA seti,
- Fertilizasyon maketi,
- Giyilebilir meme muayene maketi
- İlgili görsel eğitim materyalleri bulunmaktadır.
6- DOĞUMA HAZIRLIK LABORATUVARI
Doğuma hazırlık laboratuvarında bulunan mevcut malzemelerle; eğitim esnasında
meditasyon, gevşeme, gebelik ve doğum egzersizleri, doğum eylemi, yenidoğan bakımı ve emzirme konularının anlatılması amaçlanmaktadır.
Laboratuvarımızda;
- Meditasyon minderi,
- Pilates topları,
- Pilates matı,
- Tenis topu,
- Pilates çemberi,
- Pilates direnç lastiği,
- Meditasyon sandalyesi,
- Armut koltuk,
- Yenidoğan bakım malzemeleri (yenidoğan kurulama bezi, puar, bebek bezi vb.),
- Giyilebilir meme muayene maketi,
- Dijital yenidoğan tartısı,
- Gebelik ve doğum atlası,
- Çeşitli eğitim afişleri.
- Fetöskop
- Kemik pelvis maketi
- Fetüs başı ile birlikte kemik pelvis maketi bulunmaktadır.
Yönetim
Yönetim Yapısı Şeması
Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Halime AYDEMİR
0 (386) 280 53 35
E-Mail:
Bölüm Başkan Yardımcıları
Bölüm Kurulu
Dr. Öğr. Üyesi Halime AYDEMİR Başkan |
Dr. Öğr. Üyesi Gülşen ARSLAN ATAY Üye | Dr. Öğr. Üyesi Sevda KORKUT ÖKSÜZ Üye |
Dr. Öğr. Üyesi Neslihan ÖZDEMİR Üye | Dr. Öğr. Üyesi Seda ERYILMAZ
Üye |
Öğr. Gör. Sümeyye AHİ
Üye | Öğr. Gör. Meryem GÜRLER Üye |
Bölüm Sekreterliği
Adem AKALIN
(0386) 280 40 71
E-mail: adem.akalin@ahievran.edu.tr