Hakkında
Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu bünyesinde 04.09.2007 tarihinde açılan Çocuk Gelişimi Bölümü, 0-18 yaş arasında bulunan; normal gelişim gösteren, korunmaya muhtaç, hastanede yatan ve özel gereksinimleri olan çocukların zihinsel, dil, öz bakım, motor, duygusal ve sosyal gelişim alanlarında destekleyici programlar oluşturmak amacıyla kurulmuştur. Bölüm, çocuğa, aileye, profesyonellere ve topluma hizmet sunan çocuk gelişimcileri yetiştirmek ve çocuk gelişimi alanında bilimsel çalışmalar yapmak amacıyla 21.09.2009 tarihinde lisans düzeyinde eğitim vermeye başlamıştır.
PROGRAMIN AMACI
Programın amacı, 0-18 yaş arasında bulunan; normal gelişim gösteren, özel gereksinimleri olan, hastanede yatan, çalışan, mülteci, suça sürüklenmiş veya korunmaya muhtaç çocuklar için:
- Tüm gelişim alanlarının değerlendirilmesi ve gelişimlerinin takip edilmesi,
- Çocuğa ve aileye yönelik gelişimi destekleyici programların oluşturulması,
- Ailelere, kurum ve kuruluşlara çocuk gelişimi alanında danışmanlık hizmeti verilmesi,
- Eğitim ve rehberlik hizmetlerinin sunulması,
- Hizmet içi eğitim çalışmalarının yürütülmesi,
- Çocukla ilgili eğitim programlarının ve yayınların hazırlanması,
- Çocuklara zarar verebilecek nitelikteki yayın ve programlarda bilirkişilik görevinin yürütülmesi,
- İhtiyaçlar doğrultusunda kurum ve kuruluşlar için çocuk ve aile odaklı projelerin üretilmesi, yürütülmesi ve bu projelerin değerlendirilmesidir.
MİSYON
Çocuk Gelişimi Bölümü’nün misyonu; bebeklik, okul öncesi, okul çağı ve ergenlik dönemlerini kapsayan 0-18 yaş grubundaki çocukların zihinsel, dil, öz bakım, motor, duygusal ve sosyal gelişim alanlarında gelişim düzeylerini değerlendirebilen, gelişim düzeylerine uygun eğitim programları hazırlayıp çevre düzenlemesi yapabilen, çocuklara, ailelere, kurumlara ve çocuk gelişimi alanında çalışan diğer profesyonellere danışmanlık hizmetleri sunabilen, multidisipliner çalışma becerilerine sahip, donanımlı ve nitelikli çocuk gelişimcileri yetiştirmektir.
VİZYON
Çocuk Gelişimi Bölümü’nün vizyonu; evrensel ölçütlere uygun eğitim sistemiyle çocuğa, aileye ve eğitimcilere liderlik yapabilen, sorun çözme ve etkili iletişim kurma becerilerine sahip, toplumun gereksinimleri doğrultusunda kendini sürekli geliştirebilen, yaratıcı, araştırmacı, objektif ve toplum yararına çalışan çocuk gelişimcileri yetiştirmektir.
PROGRAMIN DİLİ
Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü’nün eğitim dili Türkçedir.
KABUL VE KAYIT KOŞULLARI
Adaylar, ÖSYM tarafından belirlenen EA puan türünden yeterli puanı almak koşuluyla programa kayıt yaptırabilmektedirler.
ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI
Programa yatay geçişle gelen öğrenciler, daha önce aldıkları ve başardıkları derslerden Yönetim Kurulu kararıyla muaf tutulabilirler. Ancak fakültemiz Yönetim Kurulu’nun 2021 yılında almış olduğu karara göre, DGS ve Lisans Tamamlama yoluyla gelen öğrenciler sadece ortak zorunlu derslerden (Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil ve Temel Bilgisayar Bilimleri) muaf tutulmakta, kayıtları ise 1. sınıfın 1. yarıyılına (dönemine) yapılmaktadır.
MEZUNİYET ŞARTLARI
Öğrencilerin mezuniyet için uygulamalar dâhil tüm derslerden başarılı olmaları ve en az 240 AKTS kredisi tamamlamaları gerekmektedir (Bkz: Ahi Evran Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Resmî Gazete Tarih: 4 Ekim 2011, Sayı: 28074).
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ESASLARI
Öğrenciler her ders için ara sınav (vize), dönem sonu sınavı (final) ve gerektiğinde bütünleme sınavlarına tabi tutulurlar (Bkz: Ahi Evran Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği).
İŞ OLANAKLARI
Program mezunları aşağıdaki kurum ve kuruluşlarda görev alabilirler:
- Hastaneler ve Aile Sağlığı Merkezleri (Bkz. Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezleri Yönetmeliği, 1997)
- Üniversiteler
- Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezleri
- Çocuk ve Gençlik Merkezleri (Bkz. Çocuk ve Gençlik Merkezleri Yönetmeliği, 2001)
- Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu’na bağlı toplum merkezleri (Bkz. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu’na Bağlı Toplum Merkezleri Yönetmeliği, 2000)
- Koruma, Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri (Bkz. Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri Yönetmeliği, 2009)
- Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü’ne bağlı Çocuk Evleri (Bkz. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Çocuk Evleri Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, 2008)
- Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü’ne bağlı Aile Danışma Merkezleri (Bkz. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Aile Danışma Merkezleri Yönetmeliği, 2007)
- Emniyet Genel Müdürlüğü Çocuk Şube Müdürlükleri ve Büro Amirlikleri (Bkz. Emniyet Genel Müdürlüğü Çocuk Şube Müdürlüğü/Büro Amirliği Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği, 2001)
- UNICEF, ILO gibi uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşlarında (STK) proje üreticisi, yürütücüsü ve danışman olarak görev alabilirler.